06 December 2008

Jikken - Choux Cream



シュークリーム (Choux Cream
@ Cream Puff)


I love cream puff. Hmm, cream puff ni adalah sejenis roti, dimana choux pastry yang crispy yang diisi dengan filling sweet cream atau custard, kemudian ditaburkan keatasnya dengan powdered sugar. Nyum-nyum!!

Well, sejarah choux cream ni lebih kurang begini; Ada orang kata choux cream ni bentuknya macam kobis (bukan kobis cina). So, dalam French kobis adalah "choux" dan mungkin itulah asal-usul namanya.

Maka dengan ini, terancanglah satu jikken di grand blue-mk ni. CHOUX CREAM. Then malam tadi pukul 2130 kami pergi membeli bahan-bahan dan alat-alat yg diperlukan di Jusco. Jarum jam menunjukkan tepat pukul 2200 (デジタルの時計なのに~) jikken pun bermula.

(1st try)
Pada mulanya, kami mencari guru-guru kami di tak lain dan tak bukan,
Tapi dengan guru dari jepun ada, guru dari us ada, akhirnya 失敗. Betul la orang cakap,
"Too many cooks will spoil the soup".
Ini hasilnya:



Masa first time tengok dalam oven memang gelak pecah perut la. Dough yang kami buat bergabung dan bersepakat untuk mengenakan kami akibat tidak mengikut sukatan yang diajar oleh guru-guru kami. Ha ha ha..

(2nd try)
Maka kali ini kami bertekad untuk berpegang kepada salah satu ajaran. Guru kami kali ini datangnya dari jepun. Guess what? Kami berjaya akhirnya. Choux cream pertama kami dengan filling custard. So jikken kali ini kami boleh bg markah 7/10. Custard rasa dah mantap cuma terlalu pekat. Next time kene buat cair2 sedikit. Kulit choux cream perlu dibakar 2 kali. Kali pertama dengan suhu 200 darjah celcius, selama 15 minit. Pembakaran kedua dengan suhu 180 darjah celcius selama 15 minit lagi. Sementara menunggu siap dibakar, kami buat la custard cream.

15 minit yang pertama:




15 minit yang kedua:




HASILNYA.. choux cream pertama kami:




1 comment:

effafazierah said...
This comment has been removed by the author.

Followers

I am

My photo
wandering to search for more experience..